28 Nisan 2014 Pazartesi

Titiz misiniz Titizlik Hastası mısınız

Evinizin temiz olduğundan emin misiniz? 

Ne yaparsanız yapın evinizin temizlenmediğini mi düşünüyorsunuz?

Elinizde bir bidon çamaşır suyu her yeri çamaşır suyu ile temizlediğinizde rahatlıyor musunuz? 

Evinizde en ufak bir dağınıklığa tahammül edemiyor musunuz? 

Ellerinizin temiz olduğunu bildiğiniz halde sık sık sabunlama ihtiyacı mı duyuyorsunuz?

Evinizin kirleneceğini düşündüğünüz için misafir kabul etmekten kaçınıyor musunuz?

Dışarı çıkmanız gerektiğinde kirleneceğinizi mi düşünüyorsunuz? 

Komşularınızı temiz ve pasaklı diye gruplandırıyor musunuz?

Pasaklı olarak değerlendirdiğiniz komşularınıza gitmiyor musunuz?

Bütün gün evinizi mi temizliyorsunuz?

Günde birkaç kere duş mu alıyorsunuz?

Kıldan, saçtan tiksiniyor musunuz?

Eski eşyalarınızı elden çıkartmak yerine biriktirmeyi mi tercih ediyorsunuz? 

Evinizin temiz olduğunu bildiğiniz halde kendinize hakim olamadığınız için temizlik mi yapıyorsunuz? 

Yukarıdaki soruların çoğunluğuna evet diyorsanız, titiz değil titizlik hastası olabilirsiniz. 


Psikologların üzerinde ısrarla durdukları bir hastalık olan titizlik hastalığı ya da bir başka deyişle takıntı hastalığı toplum tarafından, çok titiz çocuk, temiz ve titiz kadın, adam çok düzenli vb. klişe takdir cümleleri ile adeta bir hastalık olarak görülmemekte, hatta takdir edilmektedir.

Hal böyle olunca birçok insan "ben çok titiz bir insanım" diye düşünerek kendini rahatlatmaya, titizlik hastalığı nedeniyle hayatı kendine ve sevdiklerine zehir etmeye devam etmektedir. 

Elbette hepimiz evimizin, arabamızın ve üstümüzün başımızın temiz ve düzenli olmasını isteriz. Ama hiç birimiz evimiz dağıldığı için kıyameti koparmayız, kıyafetimiz kirlendiği için bunu sorun haline getirmeyiz. elimiz kirlendiğinde sabunlayarak temizlendiğini bildiğimiz için ellerimizin kirli kaldığını sanmayız. 

Halk arasında titizlik hastalığı, takıntı hastalığı ya da evham hastalığı olarak bilinen psikolojide ise opsesif kompulsif bozukluk olarak tanımlanan aşırı titizlik insanlara hayatı zehir eden, rahat ve huzurlu olmalarını engelleyen bir hastalıktır. Bu hastalar hiç bir zaman kendisini ve çevresindeki insanları rahat bırakamazlar. Ev kirlendiğinde ya da dağıldığında "Boş ver" diyemezler, çünkü rahat edemezler, üzülürler. Hemen temizlik yapma ihtiyacı duyarlar. 

Ben de bir zamanlar günümün büyük bir kısmını ev temizliği yaparak geçirirdim. Her gün evi süpürür, yerleri elimle silerdim. Çamaşır suyu evimin vazgeçilmez temizlik ürünü olarak baş köşede yer alırdı. ( Size bir sır vereyim mi, çamaşır suyu hem de Domestos Ultra Hijyen hala evimin baş köşesinde duruyor.) 
görsel alıntıdır
Zaman geçtikçe daha da artan titizliğim beni rahatsız etmeye başladı. Kendi kendime bir söz verdim. Ellerime baktım ve "şu ellerine bak ne hale geldi temizlik yapmaktan, bırak artık, biraz da kirli kalsın" dedim. İnanın ben bunu becerebildiysem hepiniz becerebilirsiniz. Ev işini tamamen bırakmadım ama eskisi gibi hergün yapmıyorum. Haftanın bir günü detaylı iş yapıp haftanın diğer günleri evimi abartmadan topluyorum. 

Ben kendimi bildim bileli titizdim. Takıntı aşamasındaki bu titizliğim henüz hastalık aşamasına gelmemişti. Aranızda, hastalık aşamasında titizlik sorunu olan ve bu nedenle hayatı kendine zehir eden varsa lütfen bir hastaneye başvurarak profesyonel yardım alsın. Zira bu hayat bize bir hediye ve biz bu hediyeyi en iyi şekilde kullanmak zorundayız. Çünkü ikinci bir şansımız yok, bu hediye bir daha bize verilmeyecek. 

Kendimizi helak ederek yaşamak hem kendimize hem de çevremizdeki insanlara eziyet etmekten başka bir işe yaramıyor. Opsesif kompulsif bozukluk tedavisi olan bir rahatsızlık. Doktorlar, hastalığın seyrine göre ilaç tedavisine ya da terapiye karar veriyorlar.

Herkese sağlıklı günler diliyorum... 

Sevgiyle kalın...








13 yorum:

  1. http://muhammedarat.blogspot.com.tr/ sayfamı izlermisiniz.

    YanıtlaSil
  2. bende de biraz var bu titizlik hastalığı insanı yıpratıyor gerçekten..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de eskisi kadar değil ama yine de temizlik yapmadığımda rahatsız oluyorum.. Evet insanı çok yıpratıyor...Sevgiler...

      Sil
  3. Annem öyleydi yavaş yavaş normal titizliğe döndü..
    Ama bende temizlik yapmaya başlayınca kendimi kaybediyorum..
    Şuan evde annem engel oluyo ama ilerde ne olur hiç bilmiyorum. .
    Sevgilerimle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kendini kontrol edersen sorun değil ama kontrolden çıktığında titizlik hastalığı ile baş etmek zorunda kalabilirsin. Dikkatli ol... Sevgiler...

      Sil
  4. Bir arkadasimin abisi oyleydi aman allahim resmen tedavi isteyen bir hastalik. Allah her seyin normalini versin hepimize insallah, ne eksik ne fazla. Sevgilerimle sekercigim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çoğunlukla kadınlarda olduğu sanılıyor ama erkeklerde de opsesif kompulsif görülme oranı çok yüksek. Tamam titiz olalım ama hayatı da kendimize zehir etmeyelim. Yoksa çekilir gibi değil yanı...Çok öpüyorum Mukaddesciğim..

      Sil
  5. Bu rahatsızlık annemde var Nermin.Antidepresan destekli terapi desteği de aldı ama faydası olmadı.Yaklaşık 10 yıldır evde köpek besliyor.Herkes şaşırıyor bu kadar titiz bir insanın evde köpek beslemesine ancak bildiğim birşey var ki bu rahatsızlık insanın kendisinden çok aynı evi paylaştığı insanları yıpratıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Mavi, ben de aşırı titizdim ki hala öyle olduğuma inanıyorum ama eskisi gibi takıntılı değilim. Eskiden her gün düzenli olarak evi süpürür silerdim. Her yeri çamaşır suyuyla temizlerdim. ancak son iki senedir bu huyumdan zorunlu olarak vazgeçmek zorunda kaldım. Kolumda tenisçi dirseği denilen bir rahatsızlık oluştu. Şimdi daha rahatım. Annenin evde köpek beslemesi gerçekten büyük bir gelişme. Zira titiz insanlar evde köpeğe zor katlanırlar. Titiz insanların aynı evi paylaştığı insanlara eziyet ettiklerine kesinlikle katılıyorum. Ben çocuklarım yemek yerken yere ekmek kırıntısı düşecek mi acaba diye düşünürdüm. Şimdi çok şükür o denli takıntılarım kalmadı. Sevgiler canım...

      Sil
  6. Merhaba sevgili Nermin, önce yorumla ilgisiz bir şey söyleyeceğim, blogger'dan mı kaynaklanıyor, nedir anlamadım kontrol panelimde bilgicellim diye tıklayınca en son yazı olarak "evlilikte ortaya çıkan iletişim sorunu" gözüküyor. Ve şüphelenip bugün bloguna tıkladım aaa baktım bir dolu yeni yazı! Hiçbiri panelime düşmemiş. Aynı sorun daha önce İsmail arkadaşımla olmuştu, onun kendiliğinden çözüldü mü, ayarlarla mı oynadı - pek anlamam- ama çözüldü darısı senin blogunun başına ve şimdi diğer arkadaşları da kontrol edeceğim kiminin haftalardır paylaşım yapmıyor gözüküyorlar..

    Evet maalesef ben de o hastalık var:)))ama Nermin'ciğim evimde kedi de var:))yürüdüğü, koştuğu, uyuduğu her yer tüy oluyor:( gerçi o olmasa da yine de temizlik hastasıyım:((o yüzden el kremleri çok alırım bulaşık makinam da yok ellerim mahvoluyor:(
    sevgilerimle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorun ne bilmiyorum Müjdeciğim, ama araştıracağım, inşallah kısa sürede düzelir. Titizlik konusuna gelince ben eldiven kullanmayı da çok sevmem. İş yaptığımı hissetmek isterim. O nedenle ellerim çok tahriş oluyor. Ben de senin gibi el kremlerine yükleniyorum. Allahtan bulaşık makinam var da bulaşıktan kurtuldum. Sevgiller, çok öpüyorum.

      Sil
  7. yeni yazı yazmışsın, bloguna gelince gördüm Nermin'ciğim ama panelimde hala 2 ay önceki yazın son yazın gibi duruyor:(
    ben de öpüyorum canım sevgiler

    noT: öteki sayfam kedici teyze' de bu konuyu yazdım bekliyorum bilen birileri belki yardım eder ben de üzüldüm kaç yazını kaçırmışım haberim dahi olmamış..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geldim ve okudum, inşallah sorun halledilir. sevdiğim insanlara ulaşamamış olmak açıkçası çok üzdü beni... Tekrar öpüyorum... Sevgiyle kal...

      Sil

yorum bırakırsanız mutlu olurum